Webbhandel och nya skor
Det känns ibland som om man ständigt bombarderas med reklam för olika sorters produkter – man blir dagligen manad att köpa nya skor, nya kläder, ny teknik… Du kanske kommit på dig själv med att tänka: Hur kan det komma till så många nya modeller varje dag? Köper folk verkligen så mycket? Svaret är ja. Vi lever i ett köp-och-släng-samhälle som hela tiden byter ut det gamla mot något nyare och bättre, och maskineriet som får allt att fungera som det ska är just reklamen. Detta betyder inte att du måste gå på det och köpa allt du ser – du kan se det positiva i systemet och dra nytta av dess fördelar. En av dessa fördelar handlar just om ditt välbefinnande.
Skornas roll i ditt liv
Att skor ska vara snygga och passa till resten av din outfit, det vet ju alla. Men ditt val av skodon spelar även en subtil roll i ditt välbefinnande. Skor ska kännas som sköna underkläder: helst inte alls. De ska varken trycka eller klämma, skava eller glappa. Ett riktigt bra par skor ska fungera som en förlängning av din kropp: skydda och stadga dina fötter samtidigt som de underlättar varje rörelse. Och det är just därför som nya skomodeller ständigt kommer ut på marknaden.
Biomimetik: Naturvetenskap ända in på tårna
För att ett par skor ska vara så praktiska som möjligt, krävs det ständig research och innovation. Biomimetik heter tekniken som går ut på att studera naturen och sno de bästa idéerna, och dessa inkorporeras i designen av nya kläder eller skor för att skapa klimatsmarta, sköna produkter som ökar bärarens välbefinnande och gör för en bättre dag. Eftersom designen raffineras och förbättras varje dag, kan du ständigt påträffa nya skomodeller att pröva på. Sneakers som gör dig snabbare, stövlar som står emot både väder och vind utan att väga något och högklackade skor du kan gå i hela dagen utan att få ont någonstans är alla exempel på detta. Så visst är det jobbigt med alltför mycket reklam – men när man genom denna får nys om smarta produkter som kommer att göra livet mer njutbart, tänker man tacksamt att visst var det värt det i alla fall.
Nya tankar om webb
Daniel Mühlbach är en av de välkända personer som driver skoföretag över nätet. Hans och Footways framgångar bygger på logistik, erfarenhet, kundrelationer men kanske framförallt på nya tankar om hur man skall driva ehandel för att nå resultat. Via länken finns en intervju med honom om Footway.